Manuele therapie

Manuele therapie Rotterdam Ommoord

Wanneer naar een manueeltherapeut?

Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds uw houding en bewegingen te verbeteren. Hiervoor gebruikt de manueeltherapeut een aantal specifieke technieken die in de gewrichten kunnen worden toegepast.

De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: u voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn. Het behandelprogramma van de manueeltherapeut bestaat verder uit het geven van instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Voorbeelden van klachten die een manueeltherapeut kan behandelen:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom, eventueel met uitstraling in de arm.
  • pijn en/of beperkingen van de lage rug, al dan niet met uitstraling naar de benen.
  • pijn en/of beperkingen van de hoge of middenrug, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn.
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek.
  • klachten over de heup- en/of liesregio.
  • Pijnlijke en/of beperkende klachten van overige gewrichten.

Direct diagnose

Al tijdens het onderzoek bij de eerste afspraak zal blijken of en hoe uw specifieke klacht verholpen kan worden. Direct na de eerste afspraak heeft u dus duidelijkheid over de verdere behandeling.

Een manueeltherapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding voor fysiotherapie een opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Daarmee heeft hij extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom en de gewrichten.