Manuele therapie Rotterdam OmmoordWat te doen bij acute lage rugpijn?

Wanneer u plotse pijn ervaart in de onderrug met eventueel uitstraling naar de bil of de benen, heeft u in de meeste gevallen te maken met acute Low Back Pain (LBP) – of wat men vroeger spit noemde. Wat kunt u het beste tegen lage rugklachten doen?

Plotse pijn in onderrug ervaren

Niet alleen zult u bij bepaalde bewegingen felle pijn in de onderrug ervaren, ook voelt u vaak een zeurende pijn wanneer u in rust bent. Het kan pijnlijk zijn een juiste zit- of lighouding aan te nemen. Diverse bewegingen zijn bij lage rugpijn erg pijnlijk, zoals bukken, tillen, lopen en omdraaien in bed. Gewone dagelijkse zaken zijn plots nauwelijks nog uitvoerbaar, zoals fietsen, autorijden, of gewoon de boodschappen doen. Gelukkig zijn in de meeste gevallen deze klachten zonder behandeling binnen 2 weken voor het grootste deel weer verdwenen.

Eerste week hevigste klachten bij lage rugpijn

Vooral de eerste 5-7 dagen kunt u veel pijn ervaren. Dit heeft te maken met het feit dat er ontstekingsverschijnselen gaande zijn. Deze ontstekingsverschijnselen komen voornamelijk voor in het bindweefsel rondom de wervels. Het kan daarom zinvol zijn om de eerste week medicatie tegen ontstekingsverschijnselen te gebruiken, bespreekt u dit met uw huisarts.

Welke oefeningen voor onderrug?

Wie last heeft van acute lage rugpijn, of spit, kan geneigd zijn veel rust te nemen met het idee de rug te ontlasten. Maar wat u juist moet vermijden de eerste dagen is lang zitten! Het is aan te raden om wel in beweging te blijven, dat wil zeggen: regelmatig stukjes te lopen of te fietsen (bv op een hometrainer). Bij vermoeidheid kunt u even gaan liggen. Stukjes lopen vormen een milde oefening en zijn voor vrijwel iedereen haalbaar.

Zo snel mogelijk bij lage rugklachten of spit naar de fysiotherapeut?

Tijdens de eerste week van uw acute onderrugklachten hoeft u zeker nog niet naar de fysiotherapeut; dit kan de klachten juist in eerste instantie verergeren. Pas wanneer u na een ruime week vanaf de eerste rugklachten tot 10 dagen daarna nog veel last ervaart kunt u de fysiotherapeut raadplegen.

Oefentherapie bij lage rugpijn

Wij maken binnen onze fysiotherapiepraktijk bij LBP (Low Back Pain) vaak gebruik van manuele therapie. Dit om eventuele beperkingen in uw rug op te heffen, zodat wij daarna kunnen starten met actieve oefentherapie in onze uitgebreide fitnessruimte. Fysiofitness wordt daarbij afgestemd op oefeningen voor onderrug. Ook krijgt u oefeningen voor uw onderrug van ons mee, welke u thuis eenvoudig kunt uitvoeren.

Contact | Afspraak maken

Wanneer u zich wilt laten behandelen bij een fysiotherapeut in Rotterdam Ommoord voor rugklachten kunt u contact opnemen met onze fysiotherapiepraktijk ‘Teeuwisse Fysiotherapie’, gevestigd in Rotterdam Ommoord. U kunt zowel telefonisch als per e-mail een afspraak met onze fysiotherapiepraktijk maken.